F1-Hírek : A FIA vizsgálja az oldalra kihelyezett tükröket(f1hirek.hu) |
A FIA vizsgálja az oldalra kihelyezett tükröket(f1hirek.hu)
2007.04.15. 12:41
Azt követően, hogy többen panaszkodtak a lekörözendő versenyzők reakcióira, a Nemzetközi Automobil Szövetség csütörtökön letesztelte a visszapillantó tükrök hatékonyságát Bahreinben, mely érdekes eredménnyel zárult.
Bár a Ferrari már a tavalyi évben is használta az oldalszekrényre kihelyezett visszapillantó tükröket, a riválisok csak 2007-ben követték az olaszok példáját. Idén azonban a Ferrari mellett a világbajnok Renault, a Red Bull Racing, illetve az energiaital-gyárosok fiókcsapata, a Toro Rosso is az új elrendezéssel indult a szezonnyitón Ausztráliában.
Ugyan a tervezők legszívesebben eliminálnák a tükröket a Forma-1-ből, ugyanis azok aerodinamikailag komoly hátrányt jelentenek a csomag számára, mégis elkerülhetetlen a visszapillantók kiszorítása a sportból. A tükrök kihelyezése is az aerodinamikai hatékonyság növelése céljából történt, ugyanis a kerekek feletti „piszkos” levegő amúgy is komoly turbulenciát okoz. Azonban egyesek úgy gondolják, hogy a pilótafülkétől távolabb elhelyezkedő tükrök rontják a látási viszonyokat, és a versenyző szinte alig lát valamit abból, ami mögötte zajlik.
Éppen ezért a FIA a hétvégén megrendezésre kerülő Bahreini Nagydíj előtt összehívta a csapatokat, hogy egy tesztet hajtjson végre. Ez abból állt, hogy a versenyző beült az autóba, majd a FIA képviselője 10 méterre mögötte felmutatott egy papírt, melyre egy szám volt írva, és azt kellett a pilótának visszamondania, mellyel a FIA bizonyosságot szerezhetett arról, valóban jók-e a látási viszonyok.
A sportszabályzat egyébként kimondja, hogy a FIA technikai delegátusának meg kell győződnie arról, hogy a pilótafülkében helyet foglaló versenyző tisztán ki tudja venni az őt követő járművet.
A Red Bull Racing ausztrál versenyzője, Mark Webber abszolút támogatja a FIA lépését, amit az is bizonyít, hogy csapata az Ausztrál Nagydíjat követően visszatért a korábban használt elrendezésre. „Jó, hogy vizsgálják a helyzetet. Néha a lekörözöttek nem elég előzékenyek. Véleményem szerint egyesek nem is látják tisztán, ki megy mögöttük éppen. Ezért van az, hogy a FIA most vizsgálja a helyzetet.”
Vannak azonban olyanok is, akik értelmetlennek tartják a FIA vizsgálatát. „Az egy dolog, mikor a tükröket álló helyzetben a garázsban vizsgálják, hiszen azt össze sem lehet hasonlítani azzal, mikor az autó 300 km/h-s sebességgel halad, és a tükör vibrál. Egyszerűen ennek nincsen semmi értelme” – mondta egy neve elhallgatását kérő versenyző az Autosportnak.
Webber azt is elmondta, hogy éppen a vibráció volt az, amiért a Red Bull úgy döntött, visszateszi a tükröket a pilótafülke mellé. Ezzel ellentétben viszont Giancarlo Fisichella elmondta, ő teljes mértékben elégedett a Renault új visszapillantó tükreivel.
„Számomra nem okoznak gondot. Az év elején valóban nagy volt a vibráció, azonban ezt sikerült megoldanunk. Most tökéletesek, és a látómezővel sincs gond. Egy kicsit talán jobban oldalra kell nézni, hogy lássad a tükröket, de ez nem gond nekem.”
A legutóbbi sepangi teszteken a McLaren is tesztelte az oldalra kihelyezett tükröket, Lewis Hamilton autóján négy visszapillantó is helyet kapott, kettő az eredeti helyén, kettő pedig az oldalszekrényen. A wokingi alakulat azonban a Maláj Nagydíjon nem változtatott az elrendezésen, és eddig minden jel arra utal, hogy a továbbiakban sem fog.
|